top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Shit FM

Het viel mij op tijdens mijn verblijf in Nederland, maar ook bij mensen die ik onderweg ben tegengekomen, dat eigenlijk best veel mensen angsten hebben.

Of vaak zorgen maken.


Of het nou gaat over mijn leefstijl waar ze allerlei angsten op projecteren dat ze het niet zouden kunnen, of over de ijskappen op de Noordpool.

Over de zak rijst die volgens het nieuws in China is omgevallen, of wat de buurvrouw wel niet zal denken.


Veel hoor ik: "Ja maar......." of "Wat als....."


En daar sta je dan.

Te denken wat er allemaal mis kan gaan.

Lekker dan.

Op dit moment is alles OK, maar jij zit je een beetje zorgen te maken over de toekomst.

Die gedachten blijven maar in je hoofd spoken en je stopt met genieten in het hier en nu.


Want angst of zorgen is in mijn ogen niets meer dan:


Een gedachte over iets wat in de toekomst zou kúnnen gebeuren


'Gedachte' en 'Zou kúnnen'


Het is een (of vaak meerdere) scenario dat zich in je hoofd afspeelt..


In je hoofd.


Het heeft dus niets, maar dan ook helemaal niets met de werkelijkheid te maken.

En al helemaal niet met het hier en nu.



Ik las een tijd geleden een quote en dat is al een poosje mijn favoriet:




Met andere woorden: de toekomst verandert niet.

Ongeacht of jij je er nu veel zorgen over maakt, of helemaal niet.


"Ik heb in mijn leven duizenden problemen gehad, waarvan de meeste nooit hebben bestaan"



Shit FM




Shit FM is het stemmetje in ons hoofd dat de hele dag maar tegen ons aan blijft praten en het lijkt alsof jouw interne radio 'vastzit' op die frequentie.

Want 'Shit FM' probeert! een 'veilig' gevoel te geven, ook al werkt het meestal in je nadeel en lukt het lang niet altijd.


Bedenk daarbij ook nog eens:




Check voor het bovenstaande ook nog eens deze blog over e(go)moties.


"Wist je trouwens dat ieder mens zo’n 120.000 gedachten per dag heeft, waarvan er 90.000 negatief zijn?"


90.000???

Ik heb ze niet geteld maar check mijn blog over nieuws nog eens (en bekijk vooral de video), dan wordt het snel duidelijk dat er veel daar vandaan komen.


Nu luister ik geen nieuws, kijk geen tv en lees geen krant en ik kan dan ook, gelukkig, zeggen dat ik zorgenvrij en zonder angst door het leven stap.

Dat is ook inherent aan m'n huidige leefstijl en daar heb ik voor gekozen.

Of misschien juist extra dóór die leefstijl...


Maar het idee blijft hetzelfde.

Zorgen maken is nutteloze energie verspilling.


Want de 'Beren op de weg' zitten alleen maar in je hoofd, helemaal niet op de weg! 😜


Stop ermee, leef in dit moment.

Dit moment is namelijk wél leuk.


En is het niet leuk?

Dan ga je iets leuks doen of even ergens anders heen?


Afgesproken?


Op naar een zorgen-vrije wereld! :)







71 weergaven7 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

7 comentários


Wsp Schilderwerken
Wsp Schilderwerken
08 de jul.

Zo is het vriend , zaterdag weer heerlijk naar het zonnetje nu naar Turkije 🇹🇷, ik heb ook goed geleerd wat ik wel of niet doe niks moet !!! 😘

Curtir
Carl Bergman
Carl Bergman
08 de jul.
Respondendo a

Lekker. Doen jullie goed!👍

Yep, jou hoef je niets te vertellen wat dat aan gaat! Goeie vakantie vriend!

Curtir

goldenberg.cees
08 de jul.

Zorgen maken over wat nog niet gebeurd is.


Als als is was, was is nooit was geworden.


Sinds ik John Cleese de volgende uitspraak hoorde maken, heb ik die als levensmotto genomen.


Life is a waist of time,

Time is a waist of life,

Get waisted all the time,

And you will have the time of your life.


Ik zeg proost 🍻


Curtir
Carl Bergman
Carl Bergman
08 de jul.
Respondendo a

Enne

Tijd is een illusie, net als je broek 😜

Curtir

Patrick Bömer
Patrick Bömer
08 de jul.

het menselijk brein wil graag oplossingen waardoor die verbinding eerder gemaakt word dan wat de feiten zeggen. Een van de dingen die mij persoonlijk over de angst voor een tandarts hebben geholpen was de quote “ een mens lijdt over het algemeen het meest van het lijden dat hij vreest” ( dit verteld jouw verhaal ook heel terecht ) en dit geval waren de “niet pijnlijke ervaringen” sparen en herinneren genoeg om mijn hersenen opnieuw te programmeren dat een tandarts niet eng is. Of in de lijn vh artikel, ik heb dezelfde radio gebruikt en die speelde “ineens” een ander muziekje 🙏🙏🙏

Curtir
Carl Bergman
Carl Bergman
08 de jul.
Respondendo a

Geweldige aanvulling Pat. 👍🙏🤛

Curtir
bottom of page