top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Nieuws

Degenen die mij beter kennen weten het, ik kijk al zo'n 25 jaar geen nieuws meer en de krant ben ik ook rond die tijd gestopt.


Ik had toen zoiets van.... ik word er helemaal niet blij van en het speelt zich eigenlijk allemaal buiten mijn wereld af.

Als ik nu terugkijk heb ik ook niet het gevoel dat ik iets gemist heb in die 25 jaar.


Ik luisterde nog wel veel naar mijn favoriete zender KINK met alternative muziek, maar sinds de corona begon zette ik ook het nieuws op die radio elk half uur uit.

Ik wilde die zeikstem van de nieuwslezer(es) gewoon niet meer horen met al dat gezeur over weet ik niet wat.

Het brengt me namelijk he-le-maal niets.

Maar het slokt wél veel van m'n tijd en energie op.


Want....,.


Het nieuws wat via het journaal, praatprogramma's of nu.nl op ons wordt afgevuurd is een con-stan-te stroom van berichten die maar worden herhaald.

En erger nog: veelal negatieve berichten.


De grote vraag is: Wat brengt het je nou eigenlijk?

Het leidt in ieder geval af. Enorm ook.

Af van de echte wereld om je heen, jezelf, de dingen die wél blijheid geven.

De dingen die écht belangrijk zijn!


Wist je trouwens dat 95% van het nieuws negatief is?

Dat helpt niet echt als je een positieve mindset wilt ontwikkelen.

En ik wil toevallig wél een positieve mindset!


Want zeg nou zelf. Als je al het nieuws niet meer zou horen. Hoe zou je leven er dan uitzien?

Zou je echt een gemis hebben?

Is het een levensbehoefte om te weten dat er een zak rijst is omgevallen in China?

Of sterker, 2 dorpen verder?


Ok, morgen bij de koffieautomaat kan je niet "meepraten" (ook zo'n mooi woord)

Hoe erg is dat dan?

Het zou zo maar kunnen zijn dat we een eigen opinie gaan ontwikkelen.....wow.


Stel.

Stel je nou eens voor....





Nee écht, verplaats je in deze gedachte:


Je bent 3 jaar geleden in een diepe winterslaap gegaan en wordt vandaag wakker en loopt naar buiten, de wereld in.


Wat zie je dan? Niets, niets geks, niets vreemds. Een prachtige wereld toch?


Totdat...

Totdat je het nieuws aanzet of met mensen gaat praten die het nieuws constant volgen.


Dat kan maar 1 ding betekenen: het is een perceptie, een gedachte.

Meer niet. Je gedachten zijn sterker dan wat je ogen waarnemen.


Wat houdt jou tegen om eens een week geen nieuws te consumeren??

Geen nieuws volgen, gewoon alles skippen.


Ik kan je vanaf deze plek, uit eigen ervaring, VERZEKEREN dat je leven na die week prettiger voelt dan nu. Positiever, energieker, gelukkiger.


_________


Bovenstaande blog had ik al een tijdje in concept staan, maar ik kwam van de week een presentatie tegen.

En ik had meteen iets van: dit maakt het af, dít is het juiste moment om hem te plaatsen.


Het is een presentatie van Bas van der Veldt.

Bas is eindba(a)s van Afas Software.


En ik heb even een deel van die presentatie voor jou eruit geknipt.

Want Bas draagt hetzelfde idee uit. En vertelt het nog leuk ook!


Video




De hele presentatie is trouwens een zeer inspirerende aanrader voor iedere CEO of manager vind ik, dus doe je voordeel als je eens een andere kijk of 'Human Resources' (wat een woord) wilt hebben.




117 weergaven2 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

2 Comments


Unknown member
Aug 30, 2023

Ik kom nog wel eens een plaatje tegen van meer als 15 jaar geleden van een nieuwslezer op televisie met de tekst eronder “ this is the nine o clock news and this is what we want you to believe” en zo heb ik het al tijden gezien! Thanks Carl

Like
Carl Bergman
Carl Bergman
Aug 30, 2023
Replying to

Yep, klopt Pat.

Dit blog gaat over de negatieve impact op ons.

Over de nieuwswaarde zelf heb ik ook een idee, dat komt in een volgend blog :)

Like
bottom of page