top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Zonne energie

Niet het eerste waar je aan denkt in deze maand.

Maar hier ligt dat iets anders.

De zon schijnt, ook in december behoorlijk en heel wat uren.


En ik reis deze keer veel "langzamer". Waar ik vorig jaar nog na 1 à 2 dagen naar een volgende plek reed, blijf ik nu veel langer hangen op plekken.

Het is op de ene plek namelijk net zo goed als 25 km verderop. Het is allebei goed.


En dan sta je daar op een klif, of aan een strand. En dan moet ik na enkele dagen toch echt even naar de supermarkt om m'n accu bij te laden aan de laadpaal.


En dat vind CamperCarl niet leuk, daar houdt CamperCarl helemaal niet van.

Liever laat ik de bus op dat mooie punt staan en ga ik met m'n steppie wel even boodschappen doen.


First World Problems? Zeker niet.

Maar in CamperCarl z'n wereldje wel :)


Dus heb ik bedacht om zonnepanelen op m'n dak te plaatsen.

Ik heb dat al die tijd tegengehouden, ik wil namelijk niet dat je ziet dat het een camper is.

Maar een tijdje geleden raakte ik met een camperaar aan de praat die dmv een flexibel zonnepaneel naast zijn bus stroom binnenhaalde.

Dat ze buigzaam en super licht zijn is voor mij niet zo belangrijk, maar wel dat de panelen slechts 2 mm dik zijn.

Kijk, dat schept mogelijkheden!


Dus ik in Valencia gekeken wat daar te koop is en kwam bij Autosolar.es terecht.

Een grote winkel die van alles rond zonne energie doet. Van complete huisinstallaties tot auto/camper installaties.

Prima assortiment, veel direct op voorraad, goede technische begeleiding.

Het doet allemaal niets onder voor wat wij in het Westen gewend zijn.

Behalve de prijs.

Die is zo'n 40%! goedkoper dan in Nederland.

En dan maken ze nog winst kennelijk.


Ik kom er sowieso steeds meer achter dat wij gewend zijn aan een bepaalde prijsstelling die gewoon véééél te duur is. Er worden onderweg naar uiteindelijk de Nederlandse winkel veel (woeker) winsten gemaakt. Niet nodig.


Zelfde geldt overigens voor de bouwmarkt hier.

Mijn favoriet is de Obramat, een soort Hornbach zeg maar.

Als je daar binnen loopt b̶l̶i̶j̶f̶ ̶j̶e̶ ̶j̶e̶ ̶v̶e̶r̶b̶a̶z̶e̶n̶ valt je bek open over de goedkope prijzen. Van alles ook.

Minimaal een derde van de Nederlandse prijs, vaak nog veeeel goedkoper.

Echt hoor, ik denk dan, waar is t misgegaan in Nederland...?


Anyway, een ander voordeel voor mij is dat de Obramat een groot parkeerterrein heeft met een laag muurtje eromheen. En dat is handig als je bij het dak van de bus moet zijn!

Dus dat was mijn 'werkplaats' overdag, de afgelopen week.



Lekker de ruimte om te klussen, alle spullen en gereedschap op loopafstand te koop. En niemand van de winkel die me na een paar dagen komt vragen wat ik daar eigenlijk aan het doen ben op hun terrein. Top!


En ik had een keer écht hulp nodig van 2 handjes.

Er stond nogal wat wind en dan zo'n plak in je handen bovenop het dak lijmen werd lastig.

Tja, hoe kom ik daar nou aan?

Nou, een bord maken met in het Spaans de tekst Wie kan mij 5 minuten helpen?

Dat duurde niet lang of een opgeschoten gast stopte, sprong op het muurtje en hielp me uit de brand. Gracias!




Het begint natuurlijk allemaal met een goede voorbereiding, dus mallen van karton maken om goed de plekken te kunnen bepalen waar ze komen op het dak.

En steunen zagen waar de panelen op rusten.



En aan de binnenkant de elektrabedrading aanleggen.



En dan na een week op m'n gemak klussen in t zonnetje is dit het resultaat.

Je ziet er nauwelijks iets van als je er naast staat, dat valt niemand op.

Maar het hele dak ligt vol :)

CamperCarl is tevreden!




En werkt het ook?

Zeker!


In de avond/nacht verbruik ik zo'n 15% van m'n accu capaciteit.

En overdag laden de zonnepanelen dit weer mákkelijk op,

Ook al is het een paar dagen bewolkt dan duurt t wel even voordat ik met de bus naar de laadpaal moet. In die tijd is er in Spanje vast al weer een zonnetje verschenen.


Én morgen, 21 December, is het precies de kortste dag van het jaar en nu al volledig bijladen. Dat komt helemaal goed.


Project zeer goed geslaagd, al zeg ik het zelf 🤪




Voor de techneuten


  • 3 flexibele zonnepanelen van 180Wp = 540 Wp



  • Victron Smartsolar MPPT 100/50 laadregelaar met ingebouwde Bluetooth.

Is wel ruim bemeten, maar dan kan ik in de toekomst uitbreiden als ik wil of wanneer de techniek verder verbetert met nóg efficiëntere panelen.

Ik heb sws alles van Victron. Super goed en betrouwbaar. Voor mij geen andere optie.


  • De tip van de winkel was om ze niet direct op het dak te plakken. Een autodak wordt in de Spaanse zon namelijk zó enorm heet dat de plastic panelen gaan vervormen.

Er moet lucht onderdoor kunnen stromen om te koelen. Dus werd vierkant profiel aangeraden om ze op te monteren.


Dat vondt CamperCarl te hoog en onhandig verwerken dus alle gangen af wezen struinen in de Obramat.

En daar zag ik losse lamellen van die rolluiken die in Spanje veel voor de ramen zitten. (De rechte versie btw, niet zoals hier afgebeeld, krom)



Dat is ff mooi. 7 mm dik en aluminium, dus makkelijk verwerken en roest niet. Top!


  • De kit die ze hebben geleverd is de Turbokit van Quiadsa.

Ik kende het niet, maar is dé kit hier in de bouwmarkt.

Spaanse makelij en Eur 7.13 per tube :)

Opbrengen, 3 seconde (bij 20 graden) aandrukken en het zit vast.



  • Lesson learned: na het 1e paneel had ik de ervaring van het plaatsen, dus bij het 2e paneel was het duidelijk waar alles moest komen:

Alle steuntjes op het dak gelijmd.

Daarna kit op alle steunen gespoten en het paneel erop.


Dat werkt dus niet.

Als je de laatste steun gekit hebt, heeft de kit op de 1e steunen al een huidje gevormd, dus dat plakt niet meer lekker.

Dus het paneel er weer afgehaald en toen in 3 delen plakken.

Zo'n 5 steunen per keer. Het is maar een tip!


  • De panelen heb ik afgewerkt met een zwart plastic hoekprofiel.

Je ziet dan de witte steunen niet en wellicht voorkomt het windgeruis tijdens het rijden.



  • Elektra: Ik had bij het bouwen van de bus een schema gekregen voor de electra waar de zonnepanelen al waren ingetekend dus daar kon ik mooi zien hoe alles aangesloten moet worden.



  • En als alles goed is aangesloten zie je dit verschijnen op de Victron app:









115 weergaven4 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

4 comentarios


AJ van den Burg
AJ van den Burg
20 dic 2023

Netjes maat, handig, efficient en onopvallend. Hoop dat je er veel plezier van hebt.

Ff voor me zelf onthouden. 😉

Me gusta
Carl Bergman
Carl Bergman
20 dic 2023
Contestando a

Thanks maat 👍 Doe er je voordeel mee!

Me gusta

Wsp Schilderwerken
Wsp Schilderwerken
20 dic 2023

Kijk super oplossing en echt netjes gemaakt je ziet er echt weinig van top ,

Slimme actie met dat heerlijke zonnetje op je dak 👌🏻😘

Me gusta
Carl Bergman
Carl Bergman
20 dic 2023
Contestando a

Thanks. Ja hier werkt dat priiima!

Me gusta
bottom of page