top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Camper Elektra


Dit wordt geen technische blog, don't worry :) maar 1 over de mogelijkheden die er zijn om je camper te voorzien van elektra.

Mocht je een technische vraag hebben dan kun je hem altijd aan mij stellen, wie weet kan ik je verder helpen met mijn ervaringen.



Ik heb destijds besloten om in mijn camper alles elektrisch te doen i.p.v. gas.

Gas is een prima optie, maar voor mij té bewerkelijk met al die leidingen, de ruimte voor de gasfles én de verschillende gasfles-aansluitingen in Europa

(Ik heb daar al velen mee zien struggelen dat ze geen of moeilijk gas konden krijgen wat paste op hun systeem)


Elektrisch gaat mij altijd al goed af, heeft weinig geheimen voor mij en je hebt veel meer opties om te schakelen zoals je wenst.


Ik gebruik in mijn camper oa:

  • (Stoom)oven

  • Nespresso (What else? 😜)

  • Koelkast

  • Verlichting

  • Div opladers (elektrische step, telefoon, computer en tandenborstel


Destijds heb ik het hele gebeuren met diverse losse onderdelen in elkaar gezet.

Ik heb daarvoor het merk Victron Energy gebruikt.

Dat is wereldwijd een A-merk als het om (portable) stroom gaat.



Het mag er voor de outsiders misschien rommelig uitzien.......maar ik kan je verzekeren dat hier zeer goed over is nagedacht, uitstekend werkt en veilig is.

Ik heb vooral geprobeerd om alle componenten die nodig zijn voor de (veilige) stroomvoorziening op een zo klein mogelijk oppervlak te monteren ivm ruimte.

En dat is gelukt en werkt al ruim 2 jaar super!


Zeer betrouwbaar, doet altijd wat het moet doen.

Maar ook prijzig én veel technische kennis vereist.

En niet iets voor de beginnende bouwer kan ik mij zo voorstellen?


Dusssss.....

als ik het nog eens opnieuw zou doen zou ik alles dmv 1 Portable Power Unit doen.



Je hebt tegenwoordig diverse merken, die een prima oplossing hebben waarbij alles in 1 behuizing zit en je zelf niets hoeft te bouwen.


Opladen via zonnepanelen, autodynamo of 230V stopcontact.

Uitgangen voor 230V, 12V en diverse (fast) USB

Kortom, alles wat je nodig hebt.


2 Vrienden van mij hadden zo’n portable unit gekocht voor hun bus en ik heb die voor hen aangesloten.

Dat wil zeggen, de uitgangen netjes aangesloten aan de verbruikers en de 230V ingang.


Wat een fijne apparaten!

Alle! aansluitingen erop die je wilt.

Geen diepgaande technische kennis vereist.

En een su-per simpele bediening.




Het waren beide units van het merk Fossibot en ik ben daar diverse tests over gaan lezen en voor mij zou het dan ook dat merk worden.


Het heeft alles wat z’n concurrenten ook hebben, maar is compacter en tegen een lagere prijs!


Zit je er ook aan te denken om iets dergelijks aan te schaffen voor je bus?

Of wellicht voor thuis…? (Ze worden ook ingezet voor stroomopslag van je zonnepanelen als je niet wilt terugleveren aan het net)


Kijk (en bestel) dan via de volgende link.

Dan verdienen zowel jij als ik er aan (contact me voor meer info hierover)




73 weergaven6 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

6 commentaires


Wsp Schilderwerken
Wsp Schilderwerken
09 sept.

Super netjes hoor 😳😜

J'aime
Carl Bergman
Carl Bergman
09 sept.
En réponse à

Thanks vriend!

J'aime

goldenberg.cees
09 sept.

Lol, normaal STROOMen de opmerkingen uit je mond haha


J'aime
Carl Bergman
Carl Bergman
09 sept.
En réponse à

😂 het zal t warme weer zijn Cees 😜

J'aime

goldenberg.cees
09 sept.

Jij als stroomvreter is zo'n accu installatie vast een schokkende ervaring.

Begrijpelijk dat jij van het gas bent, al zal je zeer waarschijnlijk wel eens gas geven of noemen we dat op de step anders tegenwoordig.

Ja vroeger stepte je je wezenloos om vooruit te komen.



J'aime
Carl Bergman
Carl Bergman
09 sept.
En réponse à

Haha. Zelfs CamperCarl heeft hier niets meer aan toe te voegen 😂🤛

J'aime
bottom of page