top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Punta Mala

Deze tip kreeg ik van een stel Nederlandse freecampers die ik toevallig in Nederland tegen kwam.


Apple maps heeft geen route ernaar toe. Logisch want het laatste stuk is een zandweg naar het strand.

Dus dan maar zo dichtbij als mogelijk navigeren en de laatste kilometer op zicht.



Ik kom daar op zaterdag, wát een mooie plek zeg!

Strand, rotsen en de bewoonde wereld een eind verderop.

Geen voorzieningen als water en stroom, dus echt off-grid!

Gibraltar kun je zien liggen en daar achter, wat schimmig, Africa.

Ik hou ervan!



Er staan daar zo'n 50 campers, voornamelijk Spanjaarden die in het weekend daar hun huis in de stad ontvluchten.


Op een gegeven moment hoor ik een Djembé trommelen. Even kijken wat daar is.

Zit een gast naast z'n DHL bus lekker te trommelen en we raken snel in gesprek.

Hoe lang hij daar al is? Pffff een week of 2 of zo, weet het niet precies.

Geen idee van tijd of plaats. Dat is lekker!



Hij is een Duitser blijkt en al snel komen er nog 2 Duitsers bij. Een gast die didgeridoo speelt en nog een vrouw.

We druk druk met elkaar in gesprek. En het werd ook tijd om m'n gitaar erbij te halen. En een fles wijn!

Al spelend, drinkend, lachend en pratend kwamen we de avond prima door.


Het blijkt dat de DHL gast, Pascal, nu 23 jaar al zo'n 5 jaar op deze manier leeft.

Hij weet niet beter.

Staat nergens ingeschreven en reist gewoon van plek naar plek.

Wow. Prototype Freecamper! 👍


De volgende dag word ik wakker en...... niets.

Ik hoef niets, ik wil niets, niets is nodig. Alleen genieten van de mooie plek.

En dat gaat de hele dag door. Bijna zover dat ik me begin te 'vervelen'.

En zelfs dát voelt daar ok.

Daar-hoeft-echt-niets.

Er kan daar ook helemaal niets dus dat is wel makkelijk 😂


Apart besef. Maar ook zo gaaf. Gewoon niks

En dat is daar gewoon goed.


Saai? In 'oude' begrippen wel.

Vervelend? In 'oude' begrippen vast.



Maar daar maakt het niet uit!

Wat een aparte ervaring die plek zeg!

En zo werd het zondagavond.


Maandag morgen op m'n gemak wakker worden met een prachtige zonsopkomst.

Bakkie, sigaartje je kent het wel.

Uiteindelijk moet ik dan ook een keer naar de wc.

Ik ga lekker op m'n gemak op m'n toiletje zitten, achterdeuren wijd open.

Sowieso zijn de meesten na het weekend weg. En trouwens wat dan nog ;)



Ik kijk over de zee heen. Krijg nou wat!

Dolfijnen aan het werk. Ik zie ze uit het water springen!

Wow! Dat is nog eens een maandagmorgen!

Ge-wel-dig!


Video:




De maandag verloopt nog 'nikser' dan zondag, ik krijg de smaak te pakken!

Vooruit even zwemmen dan, al is het water daar behoorlijk koud.

De Atlantische Oceaan mengt zich daar al met de Middelandse zee en dat voel je!

Duikbril op en lekker een tijdje vissen gekeken.


Mijn vriend Pascal komt nog even langs en we praten zo weer 1,5 uur verder over het camperleven en van alles.


Nog even eten en ineens, begin van de avond. Ik ga!

Ik voel dat ik NU moet gaan en ga naar Gibraltar. (later zal blijken waarom :)


Het rijden vanuit die stille plek ineens in de 'drukte' was echt wennen het eerste uur.

Zo chill was ik in m'n hoofd. Apart toch!


Punta Mala

Wat-een-bijzondere-pkek!

Chiller dan chill.

Rustiger dan rustig.

Hier kom je echt helemaal tot/bij jezelf.

Serge en Lotte bedankt voor deze geweldige tip!


Ik ga hier zeker nog eens voor langere tijd terug!


Wordt vervolgd.




98 weergaven3 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

3 comentarios


AJ van den Burg
AJ van den Burg
01 oct 2022

Wel een interessant stukje muziek achter je filmpje. Hmm

Me gusta
Carl Bergman
Carl Bergman
01 oct 2022
Contestando a

Vind t een prachtige song. Ik let nooit op de tekst dus vergeet dat maar… ;)

Me gusta

AJ van den Burg
AJ van den Burg
01 oct 2022

Ongelofelijk prachtig. Jaloers. Hmmm

Me gusta
bottom of page