top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Spiegel

Ik sta op een openbare parkeerplaats, komt er een buscamper naast me staan.

De alleen reizende Duitser stapt na een tijdje uit z'n camper en knoopt een gesprek aan over dat m'n koffiekopje te klein is en ik grote bekers moet drinken en zo.

Altijd leuk een gesprekje in het wild :)


'Waar stond je dan vannacht?' vroeg ik.

Hij wees naar de hogergelegen straat waar meerdere campers stonden.

"Bah, zoveel campers tegenwoordig, niet normaal meer"

'Uhhhm. Maar jij hebt toch ook een camper' zeg ik. 'Hoe bedoel je dat?'

"Ja maar het zijn van die grote, lange campers"

'Ahhh, die buscamper van jou en mij zijn gelukkig niet zo groot, lekker makkelijk rijden en parkeren'

"Ja ik heb vroeger ook zo'n hele grote gehad, maar ik ben kleiner gegaan"


Huh?

Het werd me niet duidelijk wat hij nou tegen de andere campers had terwijl hij er zelf ook een is en was....

Behalve dat ie t fijn vond om tegen iemand aan te brommen in de morgen :)


Het was ook 't type streng, verbeten gezicht, mondhoeken naar beneden, extra geaccentueerd door z'n grote snor.

Maar goed, het raakt mij niet persoonlijk en een verschil van inzicht is altijd leuk.


"En die bedelaars hier. Ze krijgen geen cent!

Ik heb 40 jaar dag en nacht hard gewerkt. Zaterdag en zondag erbij. Laat ze zelf werken!"

Ok... dat was vast niet in de comedy-business, dacht ik.

"En als je dan ziet hoe Duitsland nu is. De mensen kunnen moeilijk rondkomen.

Het is energie, oorlog en groen wat de klok slaat"

'Niet anders dan Nederland dus'


Hij kwam al 10 jaar in Spanje.

'Spreek je ook Spaans?' Vroeg ik.

"Nee! Alleen Duits! Ik ben een Duitser!"

'Ok..... ben je zo trots op Duitsland?'

"Nee, niet meer!"

'Dan snap ik niet waarom je zo aan de Duitse taal blijft hangen?'


Hij ging snel over op z'n volgende stokpaardje.

De oorlog, die Russen, blah blah.....gewoon het 8 uur journaal napraten.


Toen ik m vertelde hoe mijn visie was daarop, was z'n antwoord:

"Ik ga m'n camper pakken en m daar verderop in de zon zetten"


Uhhh...... we staan al allebei in de zon dacht ik nog 😂😂😂


Grappig, aandoenlijk bijna hoe die man blijft hangen in z'n vastgeroeste patronen en dogma's.


Ik vermaak mij er prima mee en ik heb weer een leuk verhaal :)




Ps: ik heb niets tegen Duitsers, tegen geen enkel volk.

Het gaat mij erom hoe een persoon in het leven staat.

En ik vind t leuk om een 'spiegel vast te houden' waarin hij tegen zichzelf kan praten :)




Misschien kan hij er iets mee, al zegt m'n gevoel dat dat niet echt in z'n aard zit 😜


Maar goed, dat zal ik nooit te weten komen. Prima!

0 views0 comments

Related Posts

See All

コメント


bottom of page