top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Komt een man bij de dokter…

Ik was de laatste dag in Nederland bij de dokter, vlak voor m’n vertrek.

Ik had weer een infectie aan m’n voet (ja dat gaat heel snel bij mij, maar gelukkig niet de oude bekende wond)


Naast (of eigenlijk door) de infectie voelde ik me ook wat slap en niet gefocused.

Logisch infectie gaf 39,2 koorts.

Antbiotica kuur en het moet goedkomen.


Ik vertel de dokter dat ik op doorreis ben en dat ik zo weer verder ga.


‘Nou, ze vondt het beter dat ik nog een paar dagen in de buurt bleef.

Want ja stel dat je met zo’n logge grote camper een aanrijding maakt, dan heb ik misschien niet zoveel last maar de personenauto overleeft het niet.

En waarschijnlijk ben je niet eens verzekerd als je een aanrijding maakt terwijl je ‘ziek’ bent.’


Wacht even hoor, 1 seconde…..


Het al-ler-groot-ste rampscenario wordt uit de kast getrokken en daar nemen we beslissingen op?


Waar is het relativeren gebleven?

Leven we alleen nog maar van rampmogelijkheid naar rampmogelijkheid?


Constant bang voor wat er in de toekomst KAN gebeuren?

En dat is al-leen maar in je (angst)fantasie! Niet in de werkelijkheid.


Je hoort en merkt het steeds vaker: Een extreme hang naar risico aversie en een onrealistisch verlangen al-les te kunnen beheersen en te controleren.


Nee dank je.

Ik leef gewoon nu. In deze seconde en deze plaats. En ik geniet van het nu.

En ben to-taal niet bezig met morgen of verder.


Met alle eventuele problemen kijk ik wat het RISICO is dat het gebeurt en wat is de IMPACT als het gebeurt.


En dan zijn ineens niet alle problemen even groot.


Dokter heeft gelijk. De impact zou enorm zijn. Maar het risico…..?

Ik schat dat zelf heel laag in, zeker als ik m’n gezond verstand gebruik.


Anyway. Anti biotica kuur slaat aan, een Advilletje tegen de koorts en binnen het uur is de koorts gezakt en voel ik me weer sterk en gefocused.

Die dag rustig aan en maar een klein stukje gereden.


Maar de volgende morgen, go! Inmiddels zit ik in Spanje en vermaak mij prima.


En door de kuur gaat het goed met de ontsteking.

Leuk dat je het vraagt! 😜


Succes met de volgende problemen eens te relativeren ipv in paniekmodus te schieten.

Als óf het risico óf de impact klein is: niets aan doen, lekker leven!

Focus alleen op problemen die écht hoog scoren (en dat zijn er weinig kan ik je voorspellen)


Check ook Hier en Nu

2 views0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page