top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Sagrada Familia


'Die móet je gezien hebben roept iedereen'


Nu ben ik geen oude gebouwen bezoeker en al helemaal geen kerken, maar iets trok me daar toch naar toe.





Wow wow wow zeg!

Toen ik aan kwam rijden en hem voor het eerst in het echt zag schrok ik.


Ik schrok van de grootte, wat een imposant gebouw zeg!










Auto geparkeerd en de buitenkant eens goed bekeken. De details overal!


Hier 2 prachtige foto's van het internet:



Het lijkt eigenlijk 1 supergroot zandkasteel.



Mooi ook om te zien is het verschil tussen het oude oorspronkelijke deel wat alweer aan het verweren is en het veel later aangebouwde.

En hij is nog niet af, ze zijn nog steeds bezig. Planning is 2026 klaar.


En naar binnen.

Daar-valt-je-mond-echt-open.

Je verwacht het totaal niet van buiten.

Maar binnen is het allemaal zo prachtig uitgevoerd.



De plafonds, het lijken druipsteengrotten.

De pilaren vertakken zich alle kanten op om bomen voor te stellen.

De torens, zo imposant.

Er is geen rechte lijn binnen, zo wilde Antoni Gaudi dat, net als in de natuur.


En dan het glas in lood.

Volgens Gaudi was zonneschijn 'de beste schilder van de natuur'

Nou dat kun je wel zeggen.



Diep, diep respect voor deze architect!

Sagrada Familia.

Een kerk, een basiliek?


Voor mij veruit het aller-mooiste kunstwerk wat ik in m'n leven heb gezien.


Dus ik sluit me bij iedereen aan (jaja het is ongelofelijk 😜)


Ben je in Barcelona. Zet de Sagrada bovenaan je lijst!





0 views0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page