top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Marrakesh

Op uitnodiging van een klant van mij, Maatwerk Arbeidsadvies, zat ik afgelopen dagen in Marokko.


Maatwerk bestaat 12,5 jaar en dat moest gevierd worden:

het hele bedrijf werd een lang weekend meegenomen naar Marrakesh.

Geweldige aktie!!


Ik zat in Zuid Spanje dus ik heb een ticket genomen van Malaga naar Marrakesh.

Ruim een uurtje vliegen dus prima te doen.

En m'n bus kon ik fijn en veilig parkeren bij de laatste huisoppas in Riogordo. Erg fijn!


Ik onmoette de rest van het bedrijf op vrijdagavond in een restaurant en het was leuk om elkaar weer eens live te zien i.p.v. Whatsapp en via de telefoon.

Gezellig bijgepraat en bijgedronken en naar het hotel, het team NL had er een heeeele lange nacht en dag opzitten.


Wat een heerlijk hotel hadden ze geboekt!

Het hotel was nog geen jaar oud en van alle gemakken voorzien.


Maar het personeel!! Wat een enorm goede service!

Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit zo heb meegemaakt.

Van de receptie, de obers tot de schoonmaakster.

NEE is daar gewoon geen optie. Alles regelen ze!

En alles met een brede glimlach.



En geen fake lach hé!

Ze weten na een dag allemaal je naam, je kamer, precies hoe je je koffie en welk biertje of ontbijt je wilt.

Ongelofelijk. Zij doen daar echt die 'extra mile'. Daar voel je je echt thuis!


De volgende dag uitgebreid ontbijt en daarna naar de kamelen.

Een kamelentocht door een woestijnachtig stukje.

Wat een mooie beesten zijn dat eigenlijk!

Sterk, lenig. En ze bewegen zo smooth.

Nadat ik weer was afgestapt zat ik nog een uur in die rustige cadans van hun loopbewegingen. Coole ervaring, zonder meer!





Hier nog een leuk filmpje die collega Sanne heeft gemaakt:






Even terug naar de kamers opfrissen. En geloof me, dat wil je na zo'n tocht.


's-middags kregen we een Marokkaanse kookcursus.

Onder begeleiding van een oude, authentieke Marokkaanse vrouw, vol passie voor het koken maakten we allen een typisch Marrokaans Tajine gerecht.

Alles puur natuur uiteraard.

En kruiden, veel kruiden in de juiste hoeveelheid.

Die maken zelfs een aubergine tot een heerlijke maaltijd.

Leuke weetjes erbij en zo zaten we aan ons eigen (h)eerlijk gemaakte diner.



Daarna naar hét plein in Marrakesh: Djeema el FNA.

Dit plein vormt het hart van de Medina. Het is ook het grootste marktplein van Afrika.

Het wemelt er van de kraampjes, slangenbezweerders, artiesten, muzikanten en noem maar op.

Erg leuk om te zien.



Bijzonder, er is daar niets geregeld 'iedereen doet maar wat' lijkt het. En toch klopt het en werkt het.

Naast het plein zijn de Souks. Honderden winkeltjes met... nou ja, van alles. Noem het en ze hebben het. En anders rennen ze naar de winkel van een vriend en halen ze het voor je. Zwaar afdingen, de prijs begint altijd veel te hoog.

Dat is daar de cultuur en dat is prima!




Afgesloten met een cocktail bar, inclusief (buik)danseressen.

Mooi om te zien, ze maken er echt een show van daar!


Dat is echt meer dan 1 avondje oefenen hoor!





De volgende dag vroeg opstaan voor de mannen van Maatwerk: F1 in Japan.

Om 6 uur zaten we klaar, op de rooftop bij t zwembad met een laptop te kijken hoe Max z'n kampioenswedstrijd reed.


De rooftop was gesloten, nou ja de bar dan.

Maar dat was snel geregeld, even de receptie bellen.

'Huh telefoon van de rooftop? Die is gesloten'

Ahhhh Mr Bergman. Yes, yes of course. Yes! I will send somebody!


2 Capuccino en een Quattro espresso.

Beetje wakker blijven tijdens de 'red flag'



Rest van de zondag was vrij voor iedereen. Veel gingen uiteraard naar het zwembad op de rooftop. Ik ben eerst naar de Hamam gegaan, wow!

Ook zo'n heerlijke ervaring, je hele huid krijgt een opknapbeurt.

Je voelt je 3D pak gewoon weer :)


De collega's om 5 uur uitgezwaaid en ik ben nog lekker gaan chillen op een terras. Ik hou ervan om tussen de locals te zitten en de cultuur proberen te voelen.

Ik ga pas woensdag terug dus een paar nachten in het hotel bijgeboekt.

Beter hotel ging ik nooit vinden namelijk.


Op maandag eens kijken wat er allemaal te doen is.

Google Top 10 Marrakesh.

Dan zie je dat buiten de dingen die wij al gedaan hadden er in de stad zelf niet veel anders te doen is dan het plein, de markt en de Moskee te bekijken.

En dat hadden we eigenlijk al gedaan.

De rest is excursies buiten de stad, meer richting bergen en woestijn.

1 viel mij op. Een ballonvaart. Wow dat wil ik!

In een volgend blog zeker meer daarover.


De rest van de tijd chill doorgebracht met door de rode stad lopen, terrasje, eten en opdringerige kooplui van je afslaan 😂

Rode stad is de bijnaam voor Marrakesh, alle huizen zijn in terracotta-achtige kleur.

En er mag niet hoger dan 5-hoog worden gebouwd.


Dat lopen daar is nog wel een dingetje.


Video:

Het verkeer is daar zó chaotisch. Alles gaat dwars door elkaar heen.

Auto's, paarden, voetgangers, scooters, tsjoeks.

1 grote mierenhoop en veel toeteren!

Om daar een weg over te steken.... rennen!


Ook een zebrapad geeft geen garantie dat ze stoppen. Gevaarlijk, maar wel leuk om eens mee te maken.


Marrakesh (ook Marrakech of afgekort Kech) was zeker een bijzondere ervaring. Het is een stad die nooit slaapt.

24/7 is hier drukte. En ik ben blij dat ik hier geweest ben om het mee te maken.

Maatwerk bedankt voor deze trip! 🙏

Ik moet ook toegeven na 5 dagen: Ik mis Spanje en ik mis m'n bus.

En dat is een goed teken!


Is alles top daar?

Nou...... niet helemaal.


Oplichting is doorlopend.

Ik bestel een fruitjuice op de markt. Wat kost dat? 150 dirham (15 euro)

Ja dááág, achter je hangt een prijslijst 20 (2 euro)

'Oh sorry'


Een collega bestelt ook een juice. Betaalt met 100. Krijgt maar 10 terug.

Als ze ernaar vraagt: 'sorry, sorry' en krijgt nog 70 extra.


Ik nam een Taxi. Prijs afgemaakt.

In de taxi gaat die vent ineens de prijs verhogen.

In half arabisch en engels. 'Hij niet begrijpen'


Daar kwamen we niet uit.

'Ok stop the car'. Hij gewoon doorrijden.

'Stop the car' ... niets.

'STOP-THE-CAR-NOW!' Nog niets.


Toen heb ik ff geholpen. Handrem aangetrokken en ben uitgestapt. Fuck it. Ik loop wel. Hij nog 10 minuten naast me blijven rijden dat het wel voor de originele prijs kon.

Wat denk je zelf gast!


Bedelaars. Die zijn er daar genoeg.

Dat kan en er zijn er zoveel dat ik ze niet allemaal wat geef.

Van de 1 kreeg ik een 'fuck you', de ander begint in het arabisch kwaad te schelden... WTF!!


'Ja dat is allemaal de cultuur CamperCarl'

Dat zal best, maar niet de mijne. Bah!


Ik sprak bij de ballonvaart een Marrokaanse vrouw, geboren en opgegroeid in Belgie, die hierheen was verhuisd. Die ging binnen een half jaar weer terug naar Belgie.

Waarom?

De mentaliteit is hier zo veranderd in 15 jaar, ze houdt dat niet uit.

Ok. Als een Marrokaanse het zegt....


We gaan positief afsluiten!

Marrakesh was een unieke ervaring. Heel gaaf om mee te hebben gemaakt.

Vooral leuk in de setting met het Maatwerk team!

Ik had het ze-ker niet willen missen!


Ik hoorde trouwens dat je met de Berbers 5 dagen op kamelen de woestijn in kunt.

Alleen water en voedsel mee, slapen in een tent.

In the middle of nowhere.

Laat de telefoon maar thuis want er is daar geen bereik.

Dat! lijkt me nou heerlijk!

Ik moet toch nog eens terug naar Marokko!




Hier nog een timelapse video die een collega maakte.

Ik ging even een sigaartje roken en raak al snel in gesprek met een vrijdenkende vrouw. Ik ontmoet zoveel vrijdenkers op mijn trip, echt gaaf. Heerlijk om met gelijkgestemden te praten!


Dat praten van mij....of ben ik haar nou karate aan het uitleggen?




2 views0 comments

Related Posts

See All

Comentarios


bottom of page