top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

La France

Dat kennen we allemaal van snel over de Péage rijden om in Zuid Frankrijk of Spanje te komen.

En ik reed zelf ook alleen maar snelweg toen ik tussendoor naar Nederland ging.


En dan is er ̶w̶e̶i̶n̶i̶g̶ geen moer aan.

Van Zuid naar Noord, 3 baans asfalt (prima rijden trouwens), heuvels naast je die 800km lang hetzelfde zijn en een Euro of 200 lichter.

Wel snel, dat dan weer wel.


Nu ik deze keer naar het zuiden ging heb ik alles ván de snelweg af gereden. Alleen maar Route Nationale, de D-wegen, van dorpje naar stadje.


Zo dan! Dan zie je een ander Frankrijk zeg!

Ik wist niet dat het zó mooi was.


Het valt bijna niet uit te omschrijven maar het landschap is constant veranderend, prachtig.




Schilder achtige dorpjes keer op keer. De een vlak, de ander op een heuvel.

Steden met prachtige aangezichten.

Kastelen, teveel om te tellen.

Le Loire, de prachtig kronkelende rivier.

Een hoop aardige mensen en met gebroken engels en handen- en voetenwerk kunnen we elkaar toch verstaan.


Ik heb er een heel mooie herinnering aan over gehouden


Noord Frankrijk is mooi en afwisselend

Amiens richting Tours

Poitiers

Chartres

Amboise


Midden Frankrijk (aan de kustzijde) is wat minder, niet erg afwisselend.


En het zuiden is weer prachtig, veel afwisseling en richting de Pyreneeen wordt het natuurlijk erg mooi. Echt een ruig gebergte, mooi om doorheen te rijden.


LaRochelle viel tegen. Betondorp, zover je kon kijken blokkenhuizen en flats.


Bord’ eau (Bordeaux)

Dat is écht een mooie stad, ik ben daar een dag of 4 gebleven.


Vol met historische gebouwen. Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in het verhaal erachter wie ze wanneer gebouwd zou hebben, maar vindt ze wel prachtig om te zien.








Een inwoonster vertelde mij dat de stad tot zo'n 30 jaar geleden de 'Sleeping Beauty' werd genoemd.

Op de gele stenen zat een laag zwarte aanslag, zoals in deze foto.


De nieuwe burgemeester vondt dat maar niets en gaf opdracht om alle buitenmuren in de stad te reinigen.

Fantastic job, zie de foto's






Ook bijzonder is het kunstwerk bij Place de la Bourse. Daar ligt een vlak zo groot als een voetbalveld met een laagje van 2 cm water daarop. Hierdoor worden de gebouwen verderop mooi gespiegeld in het water.

Toen ik er was, was er geen laagje water, maar toch was het nat genoeg om het effect te zien. Heel gaaf.




Tip: als je volgende keer de tijd hebt, ga dan écht van die snelweg af!


En gelukkig hebben we de foto’s nog!




0 views0 comments

Related Posts

See All

Commentaires


bottom of page