top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Camperlife

Hoe leef ik eigenlijk?


Voor wie de camper nog niet kent:


Met deze Ford Transit rijd ik in de rondte.

Heerlijke bus, rijdt als een personenauto, automaat en verlengde (40 cm) laadruimte.

Ook heeft de laadruimte aan beide zijden een schuifdeur wat hem nog praktischer maakt.


En deze view, daar wordt ik regelmatig mee wakker, I love it.



Mijn autosleutel is m'n huissleutel...







's-Morgens eerst een paar Nespresso bakkies en een sigaartje uiteraard.


Even lekker langzaam wakker worden.










Verder in de camper een koelkast met vriezer, wasbakje en een toilet.






Hier heb ik ongeveer het hele interieur omheen gebouwd.

Stoomoven/bakoven/grilloven/airfryer.


Ik kan hier heerlijke maaltijden in stomen, broodjes afbakken, snacks fryen, vlees grillen.

Ik kom echt niets te kort :)








De bank, in de avond schuif ik de laden uit.

Daar heb ik ook een verstelbare lattenbodem in gebouwd.

Het rugkussen ernaast leggen en de 2 kisten die voorin staan erbij schuiven.


Dan heb ik een bed van 1 x 2 meter!

Topdek matras erop, een dekbedje en heerlijk maffen!


Dakraam open voor de zeegeluiden en dan val je prima in slaap kan ik je zeggen!




Achterin is de elektra voorziening weggebouwd.


Hierachter zit een 300aH Lithium accu.

Dat is best heel veel. Maar ik kan daar dan ook zo'n 2 á 2,5 dag mee wild camperen voordat ik hem weer moet opladen.


Het opladen gebeurt tijdens het rijden.

De accu levert mij overal in de bus 12v en 230v.






Je zou overigens denken dat zo'n oven veel stroom trekt, maar dat valt alles mee.

Een maaltijd is ong 10% van de capaciteit.

De koelkast, zeker in de warme landen slaat regelmatig aan en dat kost zo'n 20% van het vermogen per dag.

Maar dan is hij wel lekker koud!


Ik heb geen zonnepanelen op het dak.

Zou handig zijn, maar ik wil hem er niet als camper uit laten zien, dus nee.

Ik ga wel eens kijken voor een opvouwbaar zonnepaneel, dat lijkt me wel handig.


Verwarming voor de koude nachten of koude gebieden gebeurt door een standkachel.


Dat is een kleine verwarmingsunit die is weggebouwd onder de stoel en deze draait op de diesel uit de tank van de auto.

Ook heeft het een ventilatiestand dus met warme nachten blaast hij een briesje door de auto die genoeg afkoelt om prima te slapen.


En douchen?

Nee die zit er niet in.

Maar er zijn zoveel mogelijkheden om te douchen.


Ik heb zo'n douchezak (zie foto hierboven), die hang je in de boom en het water warmt op door de zon.


Maar wat dacht je van:

  • Camperplaats (Vaak kun je gewoon douchen zonder dat je daar hoeft te staan.......denk ik ;)

  • Camping (idem)

  • Zwembad

  • Jachthaven

  • De zee (bijna altijd met douche op het strand)

  • Een meer.

  • Een helder stromend riviertje.

  • Sauna

  • Sportschool


En dan ziet het leven in de camper er ongeveer zo uit:



En van de achterkant:





Zo zit ik vaak een bakkie te doen ergens op een plek of in de stad.

Of even met vrienden bellen.

Headsetje op en lekker in en rond de camper bijbabbelen in de zon.






In de morgen doe ik m'n werk, er zit een uitschuifbaar bureaublad in het meubel waarachter ik heerlijk kan werken.


En zeg nou zelf: Ik heb toch elke dag het mooiste kantoor wat je je kunt wensen!?



'Maar CamperCarl. Vind je het niet moeilijk om in zo'n kleine ruimte te leven?' Hoor ik wel eens.


Wát zeg jij??? Kleine ruimte???



Kijk eens.

10.186.000 km2, alleen Europa al!


Ik leef buiten, en het lijkt mij voorlopig meeeer dan genoeg :)


Ik ga even lekker zwemmen/douchen in de zee, Adios!

0 views0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page