top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Ballonvaart Marrakesh

Als ik zo'n ballon hoog in de lucht zag hangen had ik altijd iets van 'Oww dat wil ik ook wel eens doen'

In Marrakesh was het 1 van de excursies die je kon boeken.

Geen moment getwijfeld en hoppa! Boeken die hap!


Wel vroeg je bed uit want 5:15 werd ik opgehaald.

Zo vroeg want het gaat het om de zonsopkomst achter de bergen.

Maar ik kan je zeggen. Dat is het meer dan waard die korte nacht!


De andere ballonvaarders opgehaald en dat was meteen een kleine tour door Marrakesh.

Een aantal sliepen kennelijk in een B&B of zo maar dat was in een behoorlijk arme wijk van Marrakesh. Prima natuurlijk en ik kon meteen een stukje Marrakesh zien waar je anders niet zo snel komt!

En dan zie je ook dat deze stad nooit slaapt. Het was gewoon druk om 5:30

Bijzondere stad!


Na een 3 kwartier rijden kwamen we richting de bergen en het woestijn gedeelte en daar stond een prachtige Berber tent helemaal in Marrokaanse stijl.







Een gast staat een fikkie op te stoken.


"Laat mij maar ff, maak jij de foto's"


Ik met de spuitfles lekker klooien :)











Koffie en thee en lekker babbelen met de groep.

2 Nederlanders en de rest Pakistan en Nigeria (daar blijkt de voertaal trouwens gewoon engels te zijn!)

Zoals altijd trek ik naar de buitenlanders toe.

Ik weet niet. Nederlanders op reis triggeren mij gewoon niet.


Na een tijdje komt de ballon aan op een aanhangwagen en beginnen ze met blowers dat ding te vullen. Mandje op z'n kant en met een touw vast aan een 4x4.

Nee, we moeten op afstand blijven tijdens het vullen. Voor onze veiligheid!


Na een minuut of 10 'Sir, sir please come. We need your help'

Nou dat liet ik me geen 2 keer zeggen!


Het idee is dat de ballon 'open getrokken' moet worden.

Tussen het moment dat hij plat op de grond ligt en hij begint te bollen heeft hij wat hulp nodig.

Sowieso is er al een man of 10 rond de ballon bezig dus dat gaat niet eens vanzelf.

Maar ik heb weer een paar unieke momenten.

En zoals jullie inmiddels weten. Daar hou ik van!








Eenmaal de ballon omhoog staat krijgen we allemaal een korte instructie: Bij stijgen en landen op je hurken zitten.

Zodat je hoofd beneden de rand van het mandje is.


Ok instappen, op onze hurken, kabel los en branders aan.








Na 10 sec. 'Ok kom maar omhoog!'

En dan.... wow!

Dan ben je al weet ik hoe hoog. Dat stijgen voel je helemaal niet!


Genieten zeg!

Om ons heen nog meer ballonnen, mooi gezicht!

Muziekje aan via een Bluetooth speakertje.

Nou... dat vind ik niet zo gaaf. Ik wil juist de stilte horen, dus die ging uit.

Dat is veel mooier, je hoort niets want je gaat precies met de wind mee.





Maximale hoogte is 1000m. Daarboven is voor het vliegverkeer.

Je hebt geen keuze van de richting, je gaat waar de wind heen waait.


Het enige wat men kan doen is het mandje draaien door aan een touw te trekken die een klepje bovenin de ballon opent.











Als je niets zou doen zou de ballon vanzelf weer zakken, de lucht koelt natuurlijk af.


Dus af en toe de branders aan en zo blijven we op hoogte.











Iedereen foto's en films maken uiteraard.

Ik vroeg hoeveel telefoons er wel niet zijn gevallen?

Ha, niet te tellen. De woestijn ligt 'bezaaid' met mobtels 😂


Op een gegeven moment gaat de muziek weer aan en de captain roept ons, kijk!


Wow wow wow, kijk de video maar:

De video is 'unedited' het muziekje is van hun en dat doen ze leuk.

Heel gaaf moment!


Nog een video:



Na een half uurtje vliegen zakken we langzaam af naar een punt waar de wagens heen zijn gereden om ons terug te brengen.

Weer in hurkstand en met een paar keer de grond scratchen komt de ballon tot stilstand.


Eruit, en terug naar de tent. Daar staat een uitgebreid ontbijt klaar.

Lekker eten en ervaringen uitwisselen.



Dit was een fan-tas-tische ervaring.

Extra mooi omdat je over woestijn en bij de bergen vaart wat je normaal nooit ziet.


Ben je in Marrakesh. Dit zeker gaan doen!





2 views0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page