top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Door de bomen.....



Dat is letterlijk zo in het Zwarte Woud.


Onder in Duitsland is het zo dicht bebost dat je letterlijk 'door de bomen het bos niet meer ziet' - de bomen staan vaak zo dicht op elkaar dat het zonlicht er soms bijna niet doorheen komt.

Prachtig om doorheen te rijden of vanaf de toppen die mooie valleien te zien.


En tussen al die bomen liggen oude stadjes met de typische vakwerk huisjes verstopt, afgewisseld met grote kastelen.

Als je denkt aan de sprookjesboeken, dan zijn die hier geschreven.



Maar het begint allemaal in Karlsruhe.

M'n camper op een universiteit terrein geparkeerd en een beetje rondgestept daar.


Even een Flashback:

Mijn opleiding is Werktuigbouwkunde met daarna Autotechniek.

Ik had altijd al interesse in alles wat een motor had en ik kan me nog goed herinneren dat in 1 van de lessen wij ons in de klas afvroegen:

"Ja, mooi al die automotoren, maar hoe ziet dat er nu uit in schepen? Dat moet dus allemaal een stuk groter zijn dan waar wij het hier over hebben!"

Het antwoord bleef een beetje vaag en nooit de mogelijkheid gehad om een scheepsmotor te zien, laat staan een opengewerkte doorsnede ervan.

Het antwoord kwam alsnog 40 jaar later in Karlsruhe want daar kwam ik deze tegen op het terrein bij de Universiteit :)



Weer terug naar nu reed ik verder met de step naar 1 van de bezienswaardigheden, het mooie paleis met park wat daar in de stad staat.

Prachtig gebouw, mooi park eromheen waar veel mensen zaten te chillen.

Op een bord wat ik tegenkwam zag ik dat er die avond een lichtshow was. Een soort film op het paleis.

Ik had dat meer gezien in andere steden, maar nooit zo groots.

Gaaf om te zien hoe dat paleis elke keer een heel andere gedaante kreeg.


Daarna het Zwarte woud zelf in en de eerste plaats was Ettlingen.

Nou dat begon al goed. Leuk gezellig en idyllisch stadje.


Daarna door naar Calw (spreek uit als Kalv)

Daar word je wel getrakteerd op vakwerkhuisjes hoor!

Ik had de mazzel dat er een mooie wolkenlucht boven hing, prima voor de foto!

Een terrasje daar had nog een typisch Duitse en heeeeerlijke Apfelstrudel met ijs en kersen.

Laat ik ijs met kersen nou écht su-per lekker vinden.

In een flensje of bij Apfelstrudel, het kan nooit fout!

Genieten met volle teugen, hmmmm


De volgende dag naar Baden-Baden.

De stad zelf blinkt niet echt uit, maar de Lichtentaler Allee is een absolute aanrader.

Het is een wandelpad (lees step 😜) langs een smal watertje en groot park en aan dat water staan prachtige huizen en tuinen.

Van Baden-Baden ben ik de 65 km lange Schwarzwaldhochstrasse richting Mummelsee afgereden die ook bekend is als de B500. Er wordt beweerd dat dit de mooiste van alle routes in het Zwarte Woud is en dat klopt wel denk ik.


De Mummelsee zelf valt wel mee, het is gewoon een leuk meer.

Maar ik had in de morgen laaghangende bewolking en dat geeft meteen weer prachtige plaatjes.


Op de laatste foto kijk je vanaf het Zwarte Woud helemaal naar de Vogezen in Frankrijk.

Prachtig daar in die buurt!


Daarna de Allerheiligen-waterval.

Volgens de beschrijving een van de spectaculairste watervallen van Duitsland....

Daar zijn de meningen dan flink over verdeeld.... het was mij het omrijden niet waard...

Ik heb ze wel beter gezien dan dit pisstraaltje 😂


Snel doorgereden naar Gengenbach.

Volgens beschrijvingen 1 van de mooiste dorpjes in het Zwarte Woud.

En dat klopt dan weer wel:

Freudenstadt was de volgende plek.

Mooi, niet bijzonder, maar wel een bezoekje waard als je toch aan het rijden bent.

Het zijn namelijk eerder de kleine dorpjes die mij aanspreken, bij steden is er vaak veel bijgebouwd wat het originele idee doet vervagen.


Daarna Schiltach.

Als Gengenbach 1 van de mooiste is, dan is Schiltach wel de leukste.

Een klein dorpje met prachtige vakwerkhuizen.

En gastvrij!

Er stond een bordje: Parkeerplaats, voor Campers vrij.

En dat plekje was echt de mooiste plek van het dorp, wat een prachtig plekje.

Uitzicht op een riviertje, parkje, de bergen en de vakwerkhuizen. Een pareltje!


Vroeger had je er ook elektriciteit en water en dan kon je een donatie doen in een kistje voor het Rode Kruis.

Helaas werd dat nauwelijks gedaan dus de elektra en water is afgesloten.

Zonde, camperaars van vroeger!

Er gaat een trein vlak langs maar 's-nachts rijdt hij niet, het is heerlijk rustig en midden in het centrum.

Wat een gastvrijheid!

Locatie voor maps: 48°17'28.3"N 8°20'33.6"E


Volgende, Triberg, bekend om z'n watervallen en koekoeks-klokken.

Tja, ik ben wel even gaan kijken in het "Huis van 1000 klokken", een winkel waar ze ze in allerlei soorten en maten verkopen.

Maar meer om mij te verwonderen.

Knap hoe ze het kunnen maken maar Ik heb er zelf niet zo heel veel mee en volgens mij worden ze nergens meer aan de muur gehangen? Niet dat ik weet in ieder geval.

Maar een beetje flinke kost EUR 4000 en ik heb ze zelfs van 9000 euro zien staan.


Zo'n klok past sowieso niet in de bus 😜 dus snel naar de waterval gegaan.

Tenminste, tot de ingang.

Met de Allerheiligen waterval nog in het achterhoofd zag ik een foto bij de ingang van de Triberg waterval en dacht....nope.

Ga ik niet doen. Zeker niet als ik er ook nog voor moet betalen.

Dan moet ik ook écht iets moois gaan zien.

Dus ik kan je er niets over vertellen, zelf kijken eventueel!



Als laatste stad de universiteits stad Freiburg.

Zoals eerder aangegeven hou ik meer van de idyllische dorpjes, dus Freiburg was voor mij geen highlight.

Ook een bezoek waard hoor, maar het blijft een stad met veel modern aangebouwd.


Daarna richting Basel-Zwitserland, maar dat is voor een andere keer.




Conclusie:

Ik heb me echt verwonderd over hoe mooi het Zwarte Woud is.

Ik ben er in 10 dagen doorheen gereden en het is echt een prachtig gebied én dat vlakbij Nederland.

Een pareltje, dikke aanrader.








Hier nog een site met een routebeschrijving en tips: www.reisroutes.nl

70 weergaven4 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

4 Comments


Guest
Oct 17, 2023

En ik ken wel iemand die een koekoeksklok aan de muur heeft hangen 🤣, hij heeft hem dit jaar daar zelf gekocht hahaha.. *ikvindzevreselijk* hele dag door dat gejengel😵‍💫

Like
Carl Bergman
Carl Bergman
Oct 17, 2023
Replying to

Hahahaha 😂😂 Koekkoek 🤪🙃

Like

goldenberg.cees
Oct 17, 2023

Karlsruhe wordt voortgezet als CarlsRuhe 😴😴😴

Like
Carl Bergman
Carl Bergman
Oct 17, 2023
Replying to

Hahaha 😂😂

Like
bottom of page