top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

36 graden en een beetje

En dan heb ik het gelukkig niet over de temperatuur hier in Zuid Spanje. Die is gewoon een aangename 27 graden.



36 graden 0 minuten en 15 seconden Noorderbreedte. Dat is het meest zuidelijke punt van het vaste land van Europa.


Oftewel je kunt niet dichter bij Africa komen op vaste land.

De afstand over zee is nu nog zo'n 17 km.


En daar sta ik nu, in Tarifa.


'The last stop before Africa'





Ter vergelijking Amsterdam ligt op zo'n 52 graden.

De Noordkaap, de meest Noordelijke punt van Europa ligt op 70 graden.

De Noordpool natuurlijk op 90 graden.


Zijn we er nog allemaal bij, ja?


Zover deze les aardrijkskunde.

Je hebt er niets aan en je kunt het meteen weer vergeten, maar ik heb toch de tijd, dus zoek ik dat allemaal even fijn voor jullie uit! 😜


Maar sowieso een bijzondere plek. Mooi om te realiseren dat je niet meer dieper kunt in Europa.



Hier komen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee bij elkaar.


Ja CamperCarl, leuk maar het is allemaal het zelfde water, 1 grote pool.


Klopt.

En toch merk je een verschil. Het water is gewoon koud hier. Veel kouder dan bijv. Marbella of Malaga wat 100 km hoger ligt.

De Atlantische Oceaan met z'n koude stromingen overheerst en maakt het water een stuk kouder hier.

.







Je kunt overigens niet helemaal op het aller-aller zuidelijkste puntje komen, dat is militair terrein en afgesloten.

De camper staat wel op t laatste stukje weg vóór Africa en daar ga ik overnachten, met de bruisende Atlantische Oceaan op de achtergrond.









Maar eerst even het leuke stadje in!

Dat doet echt gezellig aan.

Veel wit, mooi met de zon, kleinschalig en steile, kleine straatjes.

Genoeg restaurantjes en barretjes en winkeltjes. Gezellige vibe hier.


Aanrader Tarifa!


Je kunt hier trouwens walvissen spotten.

Ik heb dat nog niet gedaan. Ik ga terug naar een housesit voor een kleine week.

Ik moet hier dus nog eens naar terug!





84 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page