top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Thuis!?

Op weg naar huis!


Huh?

Ik merkte al dat ik in gesprekken mijn reis naar Nederland 'heenreis' noem en naar Spanje 'terugreis'

En als ik richting Spanje rij denk ik 'Op naar huis'


Dus dat is mooi omgedraaid in een paar maanden.

Ik voel het echt als mijn plek, waar ik me helemaal in mijn element voel.


Via Belgie en Frankrijk, doorgassen naar San Sebastian (Donostia), dat is de 1e plek die je in Spanje tegenkomt.

Onderin Frankrijk bij de grens 'nog even en dan ben ik thuis'


Nou mooi niet!




San Sebastian ligt in Baskenland.








Baskenland ligt in Spanje.

En daar is ook meteen alles mee gezegd.


In het Spaans heet het trouwens 'País Vasco' wat de Spanjaarden uitspreken als 'País Bask'.

De eerste keer dacht ik dat ze het over Nederland hadden! (Pays-Bas) 😂



Niets lijkt daar op Spanje. Vooral de taal niet!

Ze hebben een com-pleet eigen taal.

Het is tot op heden totaal onbekend waar de taal vanaf stamt! Dat is vreemd!?


Het lijkt een beetje op Fins, maar toch ook weer niet.

Veel klanken met X en Z en medeklinkers aan elkaar geplakt.

De C, Q, V, W en Y komen helemaal niet voor.

Sommigen noemen het ook wel Asterix & Obelix taal.

On-be-grijpelijk die taal.


Hier wat voorbeelden, breek je bek er niet over! :)

Nederlands

Baskisch

inwoner

biztanle

Oost-

ekialdeko

huis, gebouw

etxe

minder (dan)

gutxiago

Zuid-

hegoaldeko

taal

hizkuntza

school

ikastetxe

kust

itsasbazter

promenade

pasealeku

straat

kalea

stadhuis

udaletxe

Nederland

Herbehereak

Pamplona

Iruñea

1

bat

2

bi

3

hiru

9

bederatzi

10

hamar

11

hamaika

12

hamabi

13

hamahiru

21

hogeitabat

22

hogeitabi

55

berrogeitahamabost

56

berrogeitahamasei

57

berrogeitahamazazpi

58

berrogeitahamazortzi

400

laurehun

500

bostehun

600

seiehun

700

zazpiehun

800

zortziehun

900

bederatziehun

Let op 'straat' en 'promenade'

En daar zijn er veel van in San Sebastian dus het was een 'feestje' met de navigatie!


Over 200 meter ga linksaf naar Gernikako Arbola Pasealekua en daarna rechts naar Karmengo Andre Mariaren Kalea

En dat na 150 meter weer om daarna nog eens de volgende 2 onuitspreekbare straten te noemen.

Kan die vent niet ff z'n kop houden 😜


Of dat je op de 'Hertog van Baena 57' moet zijn: Baenako Dukearen Pasalekua berrogeitahamazazpi.


Ach het heeft wel wat. Ik vind het bijzonder dat het zoooo apart is, het nergens op lijkt en het nergens vanaf stamt.


Anyway, San Sebastian was regen en nog eens regen.

Dat klopt ook, het is de natste stad van Spanje.

Vergelijk dat met mijn favoriet Sevilla, de droogste stad van Spanje (en zelfs Europa)


En met regen is niets leuk om te bezoeken dus weg daar en het in mijn achterhoofd houden voor een volgende keer.



Ik had het idee naar Portugal te gaan, maar ook daar is het regen, vooral in het noorden.

Dus Portugal hou ik voor het voorjaar ofzo.

Op naar het zuiden richting Madrid.


Dan kom je langs Pamplona en daar een nachtje geslapen.

Pamplona heb je vast wel van gehoord vanwege dat in juli de stieren door de straten worden gestuurd en de inwoners er vooruit rennen.

Die onthou ik even, 6-14 juli!

Leuke stad op een heuvel, en in het centrum een groot bronzen beeld ter ere van de stieren rennen.



Hierna door naar Madrid.

Onderweg ineens midden op de weg overstekende schapen. Een paar honderd ook meteen!


Zie video en spot het zwarte schaap van de familie 😜





Verder nog wat leuke plaatjes geschoten onderweg.



Ik kwam zaterdagavond in de buurt van Madrid dus even in een voorstadje geslapen, ik wil de binnenstad wel bij licht zien!






En de volgende dag:

Zon, warm, T-Shirt weer!

















Zometeen naar de binnenstad van Madrid!

Wordt vervolgd!


1 view0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page