top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

NO8DO

Het is een tijdje stil geweest hier, ik kreeg zelfs ‘klachten’ links en rechts 😜


Ik ben dan ook 5 weken in een housesit in Bollullos geweest en dan gebeurt er gewoon minder natuurlijk dan wanneer je rondreist.

Dusssssss na de vele 'reizen door het leven' blogs weer eens een tripadvisortje!


Ik was in oktober al een paar weken in Sevilla geweest en dat beviel me zo goed dat ik de house sit die voorbij kwam in Januari met beide handen aanpakte natuurlijk!

Sevilla staat hoog in mijn top 5 favoriete steden. Naast de chille vibe die er hangt is het ook een mooie authentieke stad.

Lekker puur en daar hou ik van.


Sevilla is de geboortestad van de flamenco.

En daar heb ik er een paar van gezien.

Op de Plaza de España staan ze in de zomer vaak 's-avonds een uitvoering te doen.


Zo dan! Wat gaaf zeg.

Ik snap niets van de muziek als muzikant, niet te volgen.

Maar de passie! van de flamenco danseressen.

Een genot om te zien!


En die gitaristen erbij!

Ik geef ze ook altijd een groot compliment en als ik er 1 vraag: "Speel je ook elektrisch gitaar?"

Nee, dat kunnen ze niet.

Gedoe met een plectrum, daar kunnen ze niet mee omgaan.

Hahaha zo mooi!

Ze zouden de helft van elektrische gitaristen in Nederland zo onder de mat spelen zo goed zijn ze!

Ronduit genieten!


Ik ben ook, uiteraard!, in 'Casa de la Guitarra' geweest.

Daar kun je een Flamenco show zien en krijg je ook uitleg erbij.

Leuk om een keer te doen, geen must, toch wat commerciëel.

Op Plaza de España gebeurt het namelijk echt!!



Hier wat video's van de show op de Plaza.






Plaza de España, het 'Plein van Spanje'

Ik noemde hem net al.

Het bekendste plein van Sevilla ligt in het groene Maria Luisa park.

'Plaza de España' werd aangelegd voor de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929 om op symbolische wijze vrede te sluiten met de voormalige koloniën.

Opvallend op dit 'Spaanse plein' zijn de 52 bankjes met Andalusische tegeltjes die alle Spaanse provincies uitbeelden.

Een aanrader om te zien!




Tijdens het rondlopen in de stad kwam ik in het Santa Cruz gedeelte, een oud joods deel midden in de stad


Niet te missen daar is de Kathedraal & Girlada toren

De 'Catedral de Santa María de la Sede' is een van de grootste kathedralen ter wereld.

Tjezus wat een ding zeg!

Groot! Enorm!

Nee nóg veel groter dan je nu denkt!

Er komt geen eind aan!


En de details van het bouwwerk!

Hoe-hebben-ze-dat-gedaan. Niet-te-bevatten.



Ik ben heeeel even in de binnenkant geweest maar ik hou dat nooit lang vol.

Te massaal, te protserig te….

Nou ja, ik word er nooit gelukkig van om te zien wat ze destijds hebben 'vergaard' (al helemaal niet als ik denk hoe ze het bezit hebben geregeld...)

Maarrrr ieder zijn ding!


Als je dan het belangrijkste straatje inloopt vanaf de kathedraal zie je, buiten de mooie huizen, (tapas)barretje na barretje

En drúk!!

De terrassen staan vol-met-locals en de vele obers rennen om iedereen van drank en tapas te voorzien.

Druk, maar niet als in vervelend druk.

Er zijn zoveel terassen dat iedereen de ruimte heeft.

En ik begeef mij graag tussen de locals, dus ik ben lekker wat barretjes afgegaan!


Dat socializen hier van de bevolking is een 1e levensbehoefte.

Dat is zo gaaf! Ik kom daar in een andere blog zeker nog op terug.


Tussendoor ben ik in Nederland geweest en daarna weer terug naar deze streek en dus in een housesit, vlakbij Sevilla.





In Januari kwam vriend en beste drummer Ronald dan ook een weekje over vliegen naar m'n housesit.


Even een short break voor hem.

Su-per gezellig, alleen maar de hele dag genieten, relaxed doen, tapas terrasjes af en genieten van de heerlijke vibe hier.







Het was natuurlijk minder druk dan in de zomer, maar nog steeds gezellig.

En een gevoelstemperatuur van 25 graden, zo lekker warm die zon!

Ronald viel van de ene verbazing in de andere hier.

De vibe, de lage kosten, het chille leven, het lekkere eten, de sociale mensen.

Hij begrijpt wel waarom ik hier zit!


We kwamen ook nog een barbershop tegen en aangezien mijn koppie weer even moest worden bijgewerkt ben ik daar naar binnen gegaan.


Het bleek ook een “Old Skool” barber te zijn, compleet met scheermessen en al.

Ronald en hij hadden natuurlijk meteen de mooiste verhalen tegen elkaar.


En wat denk je dan, die barber deed toch een potje z’n best!

Hij denkt “die baardmans gaat het keuren zometeen” 😂

Contacten uitgewisseld en als hij in Nederland komt, gaat hij even in Voorhout langs natuurlijk.




En de prijs, voor 1 uur barbieren.

Het is bijna genant: EUR 10,50 (geen typvoud)


Ok, inclusief een kwartier lullen met Ro, maar dan nog!!

En de man is 5 dagen per week open, zaterdag en zondag dicht.

En ik kan je vertellen, hij heeft hier een goud leven.


Ro, t was su-per gezellig, we hebben keihard genoten Tot een volgende stay!



NO8DO wat is dat?


Ja CamperCarl, wat bedoel je daar nou mee??


Het symbool van de Gemeente Sevilla is NO8DO.

Je komt het dan ook op vele plekken tegen, op gevels van gebouwen, vlaggen, op de stoep (tegels). Overal.




De 8 in het midden stelt een knot wol voor (in het Spaans ‘madeja’) en dus staat er 'NO MADEJA DO’.

In volledig Spaans “no me ha dejado” wat betekent: 'zij/hij heeft me niet verlaten’.


Bummer: Het is niet geheel duidelijk waar deze tekst oorspronkelijk vandaan komt.


Nou lekker CamperCarl, schiet niet op, nu weten we nog niets!

Nope, maar goed ik heb het ook niet bedacht, ik geef t alleen ff door 😜


Nog even een uitsmijtertje:

Ik liep in de zomer dus in Santa Cruz zoals ik zei en ineens hoor ik uit een hoek een prach-ti-ge zangstem.

Ik er meteen heengelopen en wat ik daar hoorde...


Video


Nu is Halleluja helemaal geen favoriet nummer van mij, het schuurt zelfs een beetje.

Net ff te langzaam en zweverig voor mijn smaak.

Maar wat zij daar deed...

De prachtige stem, de passie, de techniek.

Dat alleen was al een genot om te zien en maakte het nummer zelfs mooi!


Veel belangstelling van toeschouwers uiteraard.


Ze deden nog een nummer, ook bekend.

Zelfde verhaal, niet mijn muziek maar de uitvoering een 10!

Ik ben er lekker bij gaan zitten en genieten en filmen.


Video



Tot zover Sevilla.

Er valt heel veel over te vertellen, ik ben er niet voor niets vele weken geweest, maar ik zou zeggen:

Zelf gaan kijken!

Je wordt echt niet teleurgesteld! Beloofd!




2 views0 comments

Related Posts

See All

Comments


bottom of page