top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Babbel

Ja dat doe ik graag en vaak.

In m'n blogs of in real life met allerlei vreemden die ik ontmoet. Ik hou ervan.


Maar als het Spanjaarden zijn is er toch een dingetje.......de taal.


Nu heb ik ooit 40 jaar geleden 2 jaar een avondcursus Spaans gedaan.

De basis daarvan is wel blijven hangen dus ik red me redelijk, maar jezelf volledig duidelijk maken zit er niet in.


En....die Spanjaarden praten zo snel!

Ik moet ook vaak zeggen "despacio, despacio por favor" om ze langzamer te laten praten.

Als ze de woorden 'stuk voor stuk' uitspreken dan komen we er wel uit.

Maar al heel snel zitten ze weer op hun normale snelheid :)


En toch, toch is de Spaanse taal op zich niet echt moeilijk.

De zinsopbouw is simpel en eenduidig en je schrijft het zoals je het hoort (al zijn er wel wat speciale letters) Maar het is goed te doen!


Voor mij is het simpeler dan Frans.

Frans is een mooie taal, maar ik vind m moeilijk.

En als iets moeilijk is moet ik altijd hier aan denken: moeilijk-moeilijk-moeilijk-moeilijk-moeilijk 😂


Maar goed, aangezien ik langere tijd in Spanje wil blijven wil ik de taal graag machtig worden.


En daarvoor heb ik een goede tip gekregen van Pascal, 1 van de freecampers op mijn reis: Babbel



Kijk, daar kan ik wat mee!

Ik gebruik het nu ruim maand en dat gaat goed!


Dagelijks doe ik even een kwartiertje wat lesjes en dan merk je dat je na een tijdje meer het gevoel voor de taal begint te krijgen en het steeds makkelijker oppakt.

De lessen zijn ook voorzien van spraakherkenning dus je kan je uitspraak goed oefenen.


Je kan bij de tests ook kiezen of je jezelf met spraak, schrijven of multiple choice vragen wil testen. Ik kies voor schrijven omdat de woorden dan beter blijven hangen.


Naast dat er goede lessen zijn die je stap voor stap de woorden en zinnen leren, zitten er ook erg goede audiofiles/podcasts in de app.

Als ik langere stukken rijd, dan luister ik graag naar deze podcasts.


Die podcasts zitten écht goed in elkaar.

Daarin krijgt iemand spelenderwijs les van de ander, een leraar Spaans.

Bij de uitleg spreken ze gewoon engels met elkaar, dus prima te volgen en stuk voor stuk worden haar de woorden, zinnen en het gebruik in het Spaans geleerd.


Het feit dat die podcasts zo natuurlijk klinken en zeker niet 'gepolijst' maakt het heel plezierig om naar te luisteren. Het is bijna of je in dezelfde kamer zit en met ze mee doet.

En dát is de kracht ervan.


De podcasts volgen uiteraard de niveaus van de dagelijkse lessen.


Ik merk dat ik inmiddels ook 'in het Spaans' denk! En dan begint de taal écht te settelen :)


Wil je dus een taal leren? Download Babbel!


Mucha mierda!





1 view0 comments

Related Posts

See All

コメント


bottom of page