top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Weer op reis

Na 3 maanden in Nederland te zijn geweest was ik er begin September wel weer aan toe: op reis!


Deze keer ga ik anders reizen.

Ik heb geen zin om wéér door Frankrijk te crossen voor de zoveelste keer. Dat heb ik nu 4 keer gedaan afgelopen jaar, dat is genoeg.

En ik heb alle tijd, ergens half Oktober pas een housesit in Zuid Spanje.

Ik ga daarom deze keer met nogal een omweg.


Ik had een tip gekregen van iemand in het ziekenhuis dat een ritje langs de Moezel in Duitsland zo leuk is, dus ik ga via Duitsland.

En automatisch daarna via Zwitserland, Italië en de Franse Riviera kom ik ook in Spanje.


En dat niet alleen.


Ik ga ook zonder navigatie rijden.

Gewoon op de zon navigeren.

's-Morgens komt hij in het oosten op, in de middag staat hij in het zuiden en 's-avonds gaat hij onder in het westen.


Waarom?

Omdat ik dat leuk vind.


Ik heb geen trek om de hele tijd via een navigatie te rijden en dat er constant verteld wordt waar ik links of rechts moet 😜

Hij stuurt je sowieso toch voornamelijk over saaie N-wegen, zelfs als je de snel- en tolwegen uitzet.


Zonder navigatie is het gewoon lekker volop van de omgeving genieten en af en toe alleen even checken of ik nog de goede windrichting op ga.

En dan kom ik op de meest onverwachte plekken.


Simpel.

En in de praktijk?

Ook.


Mijn eerste richtpunt was Winterswijk in het oosten van Nederland.

Daar zit Obelink, de grootste kampeer, camper en outdoor winkel van Europa.


De eerste dag reed ik dan ook over allerlei B-wegen richting het oosten.

En zo'n beetje na Leiden kwám ik toch door leuke, vaak onbekende plekjes en dorpjes. Eigenlijk routes die je normaal met de fiets zou doen.

Nederland is écht mooi.


Ik reed door kleine dorpjes, langs waters en over sluizen dat ik dacht 'ik heb hier volgens mij wel eens gevaren' en anders zou t zeker heel leuk zijn om te doen.

Plekken aan het water zijn zo mooi!


Zo kwam ik de 1e dag 's-avonds aan in Elst even voorbij Utrecht.

Nou! Toch best de goede richting!

Bij de Nederrijn overnacht en daar kreeg ik nog een prachtige zonsondergang.



De volgende dag, kijken waar de zon opkomt en die richting op.

Weer door allerlei, voor mij onbekende, dorpjes en in de middag zie ik bordjes....Winterswijk.

Weer geslaagd!


De volgende morgen eens gaan shoppen bij Obelink.

En dat is groot! Als ze het daar niet hebben vergeet het dan maar, dan bestaat het niet.


Nou ja shoppen.... ik kom erachter dat ik alles al heb wat voor mij nodig is om te camperen.

Wat wc-reinigings tabletten en een la-verdeler zodat ik m'n etens voorraad wat makkelijker kan organiseren.

Voor de rest wat ze daar hebben: Too much, te veel comfort, niet nodig.

En ook geen plek in de bus 😜

Wel fijn om te zien dat er echt niets meer is wat mijn camperleven beter zal maken.


Volgende stop: Keulen.

Het toeval wil dat goede vriend Marcel en Arjen van Duif daar die week een beurs draaiden. Dus we hadden afgesproken elkaar daar te ontmoeten, ik was toch al in de buurt. Hoe leuk!


Maar eerst naar de Musicstore in Keulen gegaan.

Volgens mij is dat de grootste van Europa op muziekgebied.

5 verdiepingen met, my god, wát een assortiment.

Honderden gitaren inclusief de hele dure, drumstellen, versterkers, noem maar op.

Ik keek m'n ogen uit.

Ik zag zelfs op een afdeling muziekapparatuur staan waar ik het bestaan niet eens vanaf wist.

Een of andere 'patchpanel toestanden'

Dat schijnt weer helemaal hip te zijn en een revival uit de 70's. Leuk om te zien.

Nou daar kun je je geld wel kwijt!

CamperCarl slaat wel even over, maar mooi om in zo'n snoepwinkel te struinen.


's-Avonds in het hotel afgesproken met Marcel en Arjen. Gezellig een paar biertjes gedaan, bijgepraat, heerlijk italiaans gegeten in de stad en ze hebben mij in een turbo tijd de highlights van Keulen laten zien.

Dat was supergezellig mannen! Bedankt voor het lachen! 👍


De volgende dag had ik het idee om de Rijn te volgen van Keulen naar Koblenz.

Dat viel tegen, ik heb de Rijn maar zelden gezien.

Er lopen op dat gedeelte maar weinig wegen direct langs de Rijn dus je rijdt hoofdzakelijk door dorpen en stukken land.

Niet lelijk, alleen ik had het me iets anders voorgesteld.


In de avond aangekomen in Koblenz want daar komen de Moezel en de Rijn bij elkaar.


En het volgende doel was de Moezel afrijden, maar daarover de volgende keer!




59 weergaven2 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

2 Comments


goldenberg.cees
Sep 24, 2023

Hou de zon in je snuitje, dan vallen alle schaduwen achter je.

Nederland is een heel mooi land, als je met open ogen er door rijdt, dan is je reis geen verplaatsen maar een groot avontuur.

Dan is van omrijden ook geen sprake, maar 100% genieten.

Goede reis en blijf bloggen.

🚐🏞🌄

Like
Carl Bergman
Carl Bergman
Sep 24, 2023
Replying to

Ik zei t al eerder Cees. Ga ook bloggen! 😜 Je schrijft mooie dingen! 👍 Thanks 🙏

Like
bottom of page