top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Spaans dieet

Er viel mij iets op aan de Spanjaarden in Andalucía.

Over het algemeen zijn ze slank, zowel man als vrouw.

Niet te mager, maar gewoon een slank postuur.


Maar wat ik ook zie is dat ze de godganse dag op terassen aan het eten zijn.


Dus daar is iets aan de hand.


Uiteraard sowieso de verse natuurlijke producten van de lokale boer, slager of visafslag.

In ieder geval geen kunstmatig gekweekt of fast prefab voedsel uit de supermarkt.


Maar minstens net zo belangrijk: ze eten elke keer maar kleine hapjes in de vorm van Tapas.


En dan denk ik hoe wij aangeleerd zijn te eten.

3 x per dag een flinke maaltijd en tussendoor niets.


Dat eetpatroon is natuurlijk, jawel: zeer efficiënt.

Het past precies! in het 9-5 schema.

Werken op de 1e plaats en daaromheen even snel een homp eten naar binnen werken.

Of het lijf dat nu wil of niet.


Daar denken ze in Spanje anders over.

Daar telt eerst het leven en geluk en men werkt net genoeg om dat leven te bekostigen.


Daar kun je van alles van vinden, ik heb er een ander eetpatroon uit overgenomen.


Ik eet nu de hele dag door, zo'n 7 á 8 x per dag, een veel kleinere portie. .


Bijvoorbeeld m'n ontbijt wat al jaren bestaat uit een mix van fruit, griekse yoghurt en muesli.

Vroeger at ik 's-morgens die hele bak in 1 keer op.

Zo! Klaar! Komende uren kan ik aan de slag!


Tegenwoordig eet ik net genoeg om m'n hongergevoel te stillen, de rest bewaar ik.

Zo'n 2 uur later, pas als ik weer trek krijg, ga ik verder met de rest in die bak.

Soms zelfs in drieën, dan heb ik pas begin middag op wat ik normaal om 9:00 uur al op had.


Weer zo'n 2 uur later neem ik iets anders, een klein warm maaltijdje, ter grootte van een tapas bakje.

Of een klein broodje met vis of ander beleg erop, verzin iets.

Etc. etc..


Een grotere portie eten blijkt elke keer niet nodig om m'n trek te stillen.

De hoeveelheid trek hangt natuurlijk enorm af wat je doet, of het koud is of niet, etc, kortom hoeveel energie je verbruikt. Logisch.

En zo eet ik de hele dag door pas als ik trek krijg, tot halverwege de avond aan toe.



Vergelijk het eens met een auto en stel je voor dat je 600 kilometer wilt rijden over een hele dag:


Óf je rijdt 3 x een uur 200.

Óf je rijdt 7 x een uur 85


Wat zal beter zijn voor je automotor en je stresslevel?




En het heeft nog heel veel meer voordelen:


  • Je hebt 7 of 8 keer het geluksmomentje van 'Hmmmm lekker zeg!'

  • Je geniet meer en volledig van elke kleine portie. Bij een grote maaltijd zijn de 1e happen 't lekkerst. Daarna is het alleen maar vullen.

  • Het geeft je elke keer een voldaan gevoel om als je lijf vraagt om eten, daarmee bezig te zijn en eigenlijk dus je lijf elke keer te verwennen.

  • Geen vol gevoel of je broekriem losser zetten en 'uitbuiken'

  • Niet die energiedip die je na een grote maaltijd hebt omdat je lijf keihard aan t verteren is

  • Snoepen tussendoor is geen behoefte aan (nu deed ik dat al niet echt)

  • Minder naar de wc. De kleine beetjes worden misschien beter verteerd?

  • Je luistert naar je lijf en eet naar de vraag van je lijf, niet 3 x een hoeveelheid omdat je dat zo gewend bent

  • Je bent niet 'rond het eten' aan het plannen, maar gewoon lekker je ding doen en eet zo het komt.

  • Ik heb het niet uitgerekend (en dat ga ik niet doen ook ;) maar gevoelsmatig eet ik in totaal minder op een dag


Ik ben er e.e.a. over gaan lezen en het lichaam schijnt op de oude manier vetreserves aan te maken omdat het maar 'af en toe' eten krijgt.

Dit in tegenstelling tot het de hele dag door vullen met kleine porties; Het uiterst efficiënte lijf gaat dan geen vet opslaan, er komt toch snel weer eten aan.


Nu acht ik mijzelf helemaal niet dik ofzo.

Al zou er wat orgaanvet weg mogen, dat schijnt gezonder te zijn.

Ik kan je melden dat de broek al losser gaat zitten, mooi bijkomend voordeel!


Ik ben natuurlijk geen voedingsdeskundige, ik vertel alleen wat bij mij werkt en me goed bevalt.

Je moet er ook voor zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt voor behoud van spiermassa enzo.


Edit: een bijverschijnsel bij overschakelen naar een ander eetpatroon is tijdelijke vermoeidheid. De eerste 2-3 dagen kreeg ik een enorme behoefte aan slaap. Zo'n 12-14 uur per dag!

Best logisch, het lijf moet zich nogal aanpassen, daarna weer normaal slaappatroon, maar dat je het weet.

________


Update 9 feb 23:

Ik was de laatste jaren een paar keer bij de voedingsdeskundige geweest voor een beter en gezonder eetpatroon.


Voor mijn reis was de stand 88 kg en viscerale vetwaarde 13, ik kreeg beide niet lager in de jaren.


Vandaag een meting gedaan: gewicht 82,5 kg en visceraal 9 met een zelfde spiermassa als voor de reis! 'Niets meer aan doen, perfecte waarden' en dat vind ik zelf ook!


En de uitsmijter: Een metabolische leeftijd van 42!

Die kan ik mooi in m'n zak steken :)


________


Update 8 juni 23:

81 kg, visceraal 9 met gelijke spiermassa


________



Ik weet wel hoe ik voortaan eet!

Eet (vooral) smakelijk! :)




108 weergaven3 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

3 commentaires


Wsp Schilderwerken
Wsp Schilderwerken
16 févr. 2023

Ziet er allemaal heerlijk uit mmm

J'aime

herbgoesdutch
04 févr. 2023

“ I’m on a seafood diet… I see food and I eat it“ Haha. Eet smakelijk Carl! Groetjes, Tan

J'aime
Carl Bergman
Carl Bergman
04 févr. 2023
En réponse à

Haha 😂😂

J'aime
bottom of page