top of page
  • Foto van schrijverCarl Bergman

Franse Rivièra


Na door de Alpen te zijn gereden kwam ik uiteindelijk via Italië bij de zee terecht.

Vanaf San Remo kom je snel daarna over de Franse grens en kun je zo de hele Rivièra volgen tot Spanje.


Veel havenstadjes uiteraard en ik heb er inmiddels wat aangedaan tijdens mijn reizen in de jaren.

Vaak zijn ze hetzelfde van opzet.

Veel torenflats en/of nieuwbouw, luxe shops van alle dure merken, koude sfeer en, ja, superluxe jachten.

Ik heb het over Marbella, Monaco, Nice etc.

Tuurlijk, het is leuk om daar een keer doorheen te lopen, maar de koude sfeer staat mij tegen en het 'pakt mij niet'.


Er zijn gelukkig ook uitzonderingen op die regel.


In plaats van Nice, zou ik 20 km verderop gaan naar Cannes.

Nice heeft eigenlijk veel appartement gebouwen, een haven en het is er vre-se-lijk druk.

Nice, not nice dus 😜


Cannes daarentegen is rustiger, wél mooie gebouwen en een mooie haven.



Saint-Tropez

Maar de meest tropische verrassing had ik in Saint-Tropez, of St. Trop zoals t vaak genoemd wordt.


Saint-Tropez is vooral bekend geworden door Brigitte Bardot en de films van Louis de Funès.

Ik vind het vooral een heel leuk havenstadje.


St. Trop ligt aan een baai en ik kwam er begin van de avond aanrijden.

Wat meteen een mooi gezicht was waren de boten, die niet in de haven willen of kunnen aanmeren, daar in de baai voor anker liggen.

En dat geeft een gezellige aanblik zo, zeker als het begint te schemeren en de lichtjes aangaan.






's-Morgens is het dan ook lekker wakker worden en wat computer werk doen aan de baai.





Ook het dorpje zelf. Geen torenflats, maar net zoal het oude vissersdorpje vroeger, allemaal kleine straatjes en steegjes waar je úúúren doorheen kunt lopen of steppen.

Het is ook een plek waar vroeger veel kunstenaars kwamen en dat zie je terug in de steegjes met kunstwinkeltjes.

Het ademt op die manier een artistieke sfeer die het warmer doet aanvoelen.

De mensen lijken daar ook meer ontspannen, vriendelijker. Leuk!


Nu had ik het geluk dat ik er in oktober was.

Het dorpje telt in de winter 6000 inwoners, in de zomer komen er zo'n 5 miljoen! mensen heen.

Dat moet gewoon niet te doen zijn in de zomer.

In oktober heb je nog wel de lekkere temperatuur, maar het is lang niet meer zo druk als in de zomer.

In de winter schijnt het stil en verlaten te zijn, restaurants en barretjes dicht, wachtend op het volgende seizoen.


De haven zelf is ook een beauty op zich, de huisjes en terrasjes zijn om de haven heen gekruld en 's-avonds mooi aangelicht waardoor het er allemaal 'aaibaar' uitziet.

Verder kun je je lol op zoals in iedere havenstad met onbetaalbare jachten kijken.

Ook daar luxe merken winkels, maar ze zijn wat minder prominent aanwezig.


En nog wat foto's van buiten het centrum






Ik las op een site dat hét dingetje om even te eten de klassieke Tarte Tropézienne is.

Dus denk heeee, hier op dit terras Sénéquier hebben ze dat, doen!






Nu blijkt dus dat dit het beroemdste terras is van Saint-Tropez.

Te herkennen aan de knalrode overkapping en dito stoeltjes.

Het schijnt niet alleen populair te zijn omdat er diverse films zijn opgenomen; er komen nog regelmatig beroemdheden langs voor een drankje.

Zoals, lees ik, Jay Z en Beyoncé.



Okeeee.....

Als ze 1 tafel verder zouden zitten zou ik ze nog niet herkennen, maar goed :)


Ik denk, ik wil gewoon taart!

En dat wil ik op dit terras, waar ik nu deze blog op m'n telefoon typ.

Nou het was een heerlijke capuccino met Tropézienne taart.



Voor de prijs kun je het beter niet doen.

Samen met een nachtje parkeren aan de haven was het de duurste dag sinds ik reis 😂


Maar dat geeft niks, want:


Video



Saint Tropez. Tot nu toe het leukste havenstadje wat ik gezien heb.



Sanary-sur-Mer


Dit was gewoon een stop omdat het avond begon te worden.

Ik reed door het dorpje, zag dit en dacht tóóóp. Dit wordt m!



Weinig beleefd, maar wel prachtige zonsondergang en opkomst.



Martigues


Een volgende stop omdat het weer tegen de avond liep.

Toen ik even ging lezen wat daar was werd ik toch even geprikkeld om de step te pakken.

Voor zo'n onbekend dorpje hadden ze t goed voor elkaar met leuke spots hier en daar.

Het werd in de beschrijving zelfs het 'Venetië van de Rivièra' genoemd.

Dat is misschien wat overdreven, maar het ziet er wel leuk uit.




Montpellier


Wat zeg je Storm?

Mont-pel-lier!


Geeft niet, alleen de Jiskefet kenners zullen dit snappen 😂



Op zaterdag middag aangekomen en de stad doorgestept.

Gaaf centrum. Ook weer mooie historische aanblik en allemaal verborgen steegjes. Bijna op elk kruispuntje had je weer 5 richtingen.

En je wil ze allemaal doen.

Hier kun je uren slenteren en terrasjes pikken.




Op het centrale plein stond nog een muzikant te spelen die basgitaar én gitaar op 1 instrument speelde.

Elke hand dus totaal iets anders.

Ik kan je als gitarist vertellen dat dat dus écht moeilijk is. Ik had het ook nog nooit eerder gezien.




Video


Ik mocht nog even meespelen en zo kon m'n middag niet meer stuk.


Perpignan


De laatste stad voordat je Spanje binnenrijdt.

Het is trouwens een stad die vroeger bij Spanje hoorde, daarom zie je o.a. de straatnamen in het Frans én het Spaans

Er zijn een paar bezienswaardigheden en 1 daarvan is volgens een beschrijving de wijk Quartier Saint-Jacques


Vroeger was het een joodse wijk maar sinds 1930 wonen hier de zogenaamde ‘gitans’, vooral mensen met een zigeuner-achtergrond.

Ze leven ook net iets anders dan de rest van de bevolking.

En dat merk je ook wanneer je door deze wijk loopt.

Achter de kleurrijke gevels van de middeleeuwse huizen gaat veel armoede schuil.

En dat zie je terug op straat.


Ik heb in m'n leven nog nooit zo'n armoedige wijk in West Europa gezien en ik reed er dan ook met plaatsvervangende schaamte doorheen.

Misschien niet meteen de mooiste plek van de stad, maar zeker 1 die grote indruk op mij maakte. En het hoort wel echt bij Perpignan.


Later in het centrum zelf hoorde ik wat muziek, dus er op af!

Op een klein pleintje met wat terrasjes eromheen stónd toch een DJ het dak eraf te draaien!

Nou ben ik een rocker, maar een goede beat sla ik niet af.

Geweldig! Super beat, goede vibe.

Top DJ die er ook duidelijk plezier in had vanachter zijn jaren 80 installatie.


Video

Toegegeven, je moet in het moment daar zijn om het ten volle te genieten en te voelen (en dat heb ik gedaan :)

Maar sowieso een mooi naslagwerkje als ik weer eens door m'n reisblogs heen ga en dan denk ik weer even terug aan die middag in Perpignan :)



Dat waren de steden die ik deze keer heb bezocht.

Ik heb inmiddels al weer diverse tips van mensen gekregen, dus ik moet die rit nog maar eens doen, en dan andere dorpjes aandoen.


Franse Rivièra: Au revoir!







72 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page