top of page
  • Writer's pictureCarl Bergman

Anchoa

Ik kwam dit tegen in de supermarkt en dacht even proberen want wat ik niet ken ga ik altijd proeven :)






Zo! Ansjovis! Die vind ik een potje lekker!

De structuur houdt voor mij het midden tussen paling en haring.

En dan zout, hééél zout (zo'n 5 gram per portie)

Maar dan wel de lekkere Zeezout-zout.

Hmmmm...







Maar CamperCarl, zout is slecht voor je!

Ze zeggen namelijk dat we weinig zout moeten eten.

Zout is slecht voor je bloeddruk!


Even opzoeken:

5 gram zout minder per dag scheelt 2 mm Hg bloeddruk.

Dus als je een bovendruk hebt van 150 wordt deze 148.....

Wacht ff. Hoé slecht is het voor je bloeddruk???


Listen: Als jij een bloedruk hebt van 150, dan zou ik mijn levensstijl aanpassen.

En vermindering van zout is niet dé oplossing.


En.........nu komt het mooie.

Degenen die mij langer kennen weten dat ik Neuropathie heb, zo'n 20 jaar nu.

Dat is dat de zenuwen in je uiteinden van het lijf het niet meer doen.

Eerst de voeten, wellicht later de handen, is bij iedereen verschillend.


Bij mij is het al zo'n 20 jaar stabiel alleen mijn voeten.

Maar ze zijn zo doof als wat.

Ik kan Ratelband nadoen en zo over hete kolen lopen, ik zal er niets van voelen.


Is alleen niet handig want elk wondje op mijn voet leidt heel snel tot ontsteking omdat de zenuwen niets doorgeven.

Daarbij wikkel ik met lopen constant op 1 grote teen af, dat wordt niet gecorrigeerd door het lijf.

En als ik dat niet goed bijhoud ontstaat op die plek snel teveel eelt, bloeduitstorting en een wondje.


Is ongemakkelijk, meer niet.

Ik kan er oud mee worden.

Ik heb er geen pijn aan (dat is dan weer een voordeel)

Dus mij hoor je er verder niet over.


Maar ik zal je dus vertellen, sinds ik de Anchoa elke dag eet....... je raadt het al.

Begint het gevoel terug te komen in mijn voeten!

Ik ben er nog niet, maar heb nu meer gevoel in mijn voeten dan in de afgelopen 20 jaar!

Ik voel het tijdens het lopen, veel meer contact met de ondergrond en ze zijn ook weer warm in plaats van die koude klompies.


Nu denk ik (en ik liep al langer met dat idee) dat zout juist goed is voor je lijf.

Zout water geleidt elektrische stroom immers beter.

En aangezien water een flink deel van het lijf uitmaakt én zenuwen de signalen doorgeven via elektrische stroompjes....


Dus voor mij zout. En dan liefst in de vorm van Anchoa.

En ik heb een prima bloeddruk van een 30 jarige dus daarover maak ik me sowieso geen zorgen!


Bizar toch!?





Hiernaast de Portugese versie.







Hier nog een blog over zout = superfood die ik n.a.v. dit verhaal kreeg toegestuurd van een lezer. Doe er je voordeel mee!


PS: Ik ben geen voedingsdeskundige, ik vertel alleen wat bij mij werkt en goed voelt. Doe altijd je eigen onderzoek wat in jouw geval werkt.









0 views0 comments

Related Posts

See All

Commentaires


bottom of page